De skinninnbundne bøkene


Fredag 17.mars 2017 (Click here for English version)
Jeg sanser noe hvitt i øyekroken, 
og mitt hjerte utvider seg av glede.
Jesus gjester meg i denne stund.
Jeg ser ned på min høyre side,
hvor din hvite kappe berører min.

Du snakker til meg. 
Jeg hører deg, men hører deg ikke.
Jeg håper at min ånd lytter oppmerksomt, 
mens jeg bare gleder meg, 
og nyter, dette øyeblikket hvor vi vandrer side om side i hvite kapper.

Vi har gått slik før, i hvit skrud.
I en hage med roser og girlandere fulle av lilla, rosa og gule blomster innhyllet i grønt bladverk.

Jeg lar blikket møte dette himmelrommet. 
Til høyre for deg ser jeg en bokhylle fulle av brune skinninnbundne bøker.
Jeg ser ingen ende på bokradene.

Jeg kjenner lysten til å bøye meg bak deg og la fingrene streife over bokryggene.
Føle på hver og en, og undre meg over hvilke skatter som skjuler seg bak permene.
Jeg lar meg friste og lener meg inn mot bøkene og lar hendene gli forsiktig over bokryggene.
Hvilke historier gjemmer de?

Dine ord trenger igjennom mine tanker.
Du har stoppet opp og vendt deg oppmerksomt imot meg.
Det går opp for meg at du har talt til meg som til en likeverdig.
Bror til bror.
Din tanker åpner mine ører og jeg undrer meg over dette;
at du lufter de med meg.
Skal jeg smøre min hals og svare deg?
Tålmodig står du vendt mot meg og venter.
Venter på å høre min stemme.

Jeg åpner min munn og ut flyter en sang.
Jeg hører den ikke, men ser den forme seg som en sti av honning.
Gjenkjenner den som en bønn.
Et hjertesukk.

Du har satt deg foran meg og skriver hvert et ord ned i en av disse skinninnbundne bøkene.
Så er det menneskers bønner de holder på.

Jeg får lyst til å gråte av glede, men finner meg selv i å lage små piruetter isteden for.
Lar meg overvelde av dette øyeblikket, da Herren hører min bønn.
Når dansen stilner, lar jeg de kappekledde hendene falle.

Jeg ser at du taler til bøkene og de får vinger og blir spredt ut i himmelrommet.
Englekoret plukker opp noen og synger ut ordene.
Andre blir plukket opp av engler som bringer ordet ut til alle verdens kanter.
Jeg ser hvordan bønnene blir til trøst og oppmuntring.

Kraften av deg er frigjort.
Ordet skaper det det er.
Bønnen er hørt.

Kommentarer

Populære innlegg